Traducerea Bibliei în toate limbile

În numai 15 ani fiecare om de pe pământ poate citi Biblia în limba lui. Traducatori Wycliffe Bible, cea mai mare organizaţie de traducere a Scripturii cred că până în 2025 se poate traduce Biblia şi pentru cele 2200 de limbi în care nu este tradusă. Pentru a putea duce la bun sfârşit campania de traducere se fac eforturi de strângere a resurselor umane dar şi bani, cheltuieli estimate la 1 miliard de dolari.
Totusi de-a lungul anilor au apărut şi alţi factori care au influenţat în mod direct rapiditatea de traducere a Bibliei.

11 comentarii la “Traducerea Bibliei în toate limbile

  1. Am fost membru al Bisericii Evanghelice Romane, dar m-am convertit si am primit botezul ortodox la 18 ani.
    Si ortodocsii, la fel ca membrii oricarei alte confesiuni, socotesc ca Biblia sustine invatatura lor de credinta si o contrazice pe a altora. Verificand aceasta, vor deveni verosimile pt. cei carora ma adresez, varianta ortodoxa de istorie despre anul 313 d.Hr. si minunile.
    Dupa noi, revelatia naturala este spre intrarea in Rai, iar Taina botezului – spre intrarea in Imparatia cerurilor, o stare mai inalta.

  2. M-a mustrat constiinta ca am zis partea cu revelatia naturala fara sa atrag atentia ca credintele gresite ataca mai mult sau mai putin chipul pruncesc. Cu asta nu vreau sa spun ca sigur reusesc sa impiedice intrarea in Rai. Numai Dumnezeu stie de la caz la caz.

    • Draga Andrei, vreau sa-ti spun ca nu se poate face diferenta intre Rai si Imparatia Cerurilor. Mantuitorul Isus, chiar daca spune Imparatia Cerurilor, sau Rai, El se refera la acelas lucru! Nu se poate face diferenta intre Imparatia Cerurilo si Rai din punct de vedere fizic.

    • Ca stare ma refeream.
      In casa Tatalui sunt multe locasuri. Cel mai mic care face parte in adevaratul sens al cuvantului din „Imparatia cerurilor”, este mai mare decat Ioan Botezatorul, care a fost cel mai mare dintre cei nenascuti din nou.
      Din pct. de vedere fizic pot sa fie la un loc.

      • Ai dreptate, sunt mai multe locasuri, care formeaza un tot unitar care este Raiul sau Imparatia Cerurilor. Poate am inteles eu gresit, dar tu ai spus ca daca cineva cunoaste Cuvantul lui Dumnezeu, Sfanta Scriptura, ajunge in Rai, dar cine este trece si prin Taina Botezului ajunge in Imparatia lui Dumnezeu. Eu cred ca daca cineva cunoaste Cuvantul lui Dumnezeu, atunci el face si pasul urmator si anume botezul pentru a putea fi mantuit, pentru a fi in Imparatia lui Dumnezeu inca de pe acest pamant.
        Sa auzim numai de bine! Te salut

      • Noi credem ca nasterea din nou este atat Taina botezului (pe care nu o concepem fara succesiune apostoica – episcopi si preoti), cat si valorificarea darurilor primite prin aceasta Taina.
        Valorificarea se face prin pocainta/traire si credinta toata viata. Pocainta/trairea si credinta sunt intr-o relatie de interdependenta si nu poate creste mult una fara cealalta. Totdeauna mai e loc de pocainta: daca nu pt pacate prin comitere, cel putin pt cele prin omitere. La nivel inalt de traire se vorbeste despre credinta din inima, despre coborarea mintii in inima, acolo unde e locul ei firesc.
        Fara Taina botezului cu nici un chip nu se poate intra in Imparatia lui Dumnezeu. Pt cei care nu o au mai ramane sansa sa intre macar in Rai. Toti avem constiinta si acces la revelatia naturala (cerurile spun slava lui Dumnezeu si facerea mainilor Lui o vesteste taria). Cu ajutorul lui Dumnezeu, revelatia naturala este suficienta pentru a conduce pe individ la credinta in Creatorul bun si in vesnicia sufletului. Tot asa ar aparea si constientizarea luptei cu pacatul, smerenia (fara smerenie omul nu poate sa nu pacatuiasca), nadejdea in ajutorul Creatorului in lupta cu pacatul si in primirea unui bun raspuns la judecata Lui, neurarea celor ce-ti fac rau. Dar credintele gresite pot ataca aceasta traire. Dumnezeu stie de la caz la caz ce vatamari sunt si daca reusesc sa impiedice intrarea in Rai.
        In Biserica primara invatatura de credinta se transmitea si prin traditie si prin sfintele scripturi (Tineti invataturile pe care le-ati primit fie prin viu grai, fie prin epistola; Ceea ce ai auzit de la mine in fata multor martori incredinteaza la oameni de incredere care sa fie in stare sa invete si pe altii). Noi credem nici mai mult nici mai putin dacat ca a noastra confesiune este Biserica primara care a rezistat pana azi, stalp si temelie a adevarului intr-o lume pina de deteriorari.

        Sunt şi diferenţe importante între Biblii. De ex., la Evrei 7:23,24:
        -trad. Cornilescu: „Mai mult, acolo au fost preoţi în mare număr, pentrucă moartea îi împiedica să rămână pururea. Dar El, fiindcă rămâne “în veac”, are o preoţie, care nu poate trece de la unul la altul.”
        -trad. ortod. 1982: „Apoi acolo s-a ridicat un şir de preoţi, fiindcă moartea îi împiedica să dăinuiască. Aici însa, Iisus, prin aceea că rămâne în veac, are o preoţie netrecătoare (veşnică).”;
        sunt şi diferenţe enorme între interpretări. Despre jertfa de pe cruce: Sfânta Treime este în veci neschimbată şi nici pe cruce Fiul nu a încetat să fie în comuniune cu Tatăl (“Dumnezeu era în Hristos împăcând lumea cu Sine.”). Şi-a asumat păcatele omenirii în mod compasional. A fost părăsit de Dumnezeu Lui în sensul că a înfruntat grozăvia morţii fizice.

        Eu am auzit mai de curand o predica a episcopului nostru Bartolomeu Anania in care spunea despre trei filoane pt. traducatori: septuaginta, traducerea latina si filonul masoretic. Spunea ca am tradus dupa filonul septuaginta pana la Gala Galaction. Acesta, fiind profesor de latina, a facut o traducere latina. Dupa el s-au facut combinatii intre primele 2 filoane enumerate. Iar el a facut, din cate am inteles, dupa filonul septuaginta. Argumenta ca evreii foloseau septuaginta pe vremea lui Hristos, ca Hristos si apostolul Pavel au citat numai din septuaginta. Prin sec. IV evreilor li s-a luat de septuaginta (povestesc cu cuvintele mele) si au facut o traducere pe limba lor, traducere pe care au pastrat-o ca baza (filonul masoretic). Am uitat din ce secole fac parte cele mai vechi exemplare din fiecare filon.

      • Draga Andrei, nu pot fi de acord cu tine, in ce priveste diferenta ontre Rai si Impratia lui Dumnezeu. Nu poti sa intri in Rai cum spui tu, doar pentru ca esti moral sau ca faci fapte bune. Ap. Pavel spune ca nu suntem mantuiti (nu intram in prezenta lui Dumnezeu), prin faptele ci prin harul lui Dumnezeu. Daca am putea intra in Rai printr-o traire morala doar pentru ca l-am descoperit pe Dumnezeul revelat in natuara din jurul nostru…., atunci ce rost a mai avut jertfa Domnului Isus?

      • Până la Hristos, toţi oamenii se duceau în iad pt. că heruvimii puşi să păzească intrarea în Rai îşi făceau datoria şi faţă de sufletele răposaţilor. Fiecare se chinuia după măsura patimilor de care era cuprins. Drepţii (Adam, Abel, Avraam, Iov, Melhisedec, David, probabil şi regele Manase, etc.) nu se chinuiau, dar nici nu prea se bucurau. Hristos, ca om adevărat, are şi suflet, cu care S-a pogorât la iad când a murit, şi i-a scos pe drepţi de acolo. De atunci acei heruvimi nu mai împiedică intrarea în Rai a sufletelor drepţilor nebotezaţi. Ar fi foarte ciudat ca de la venirea lui Hristos să nu se mai mântuiască decât cei care fac parte din Biserica Lui.
        Întreaga activitate a lui Hristos este mântuitoare: şi întruparea, şi şcolirea ucenicilor, şi moartea, învierea, înălţarea şi trimiterea Duhului Sfânt la Cincizecime şi tot ce a făcut. Bineînţeles, cele mai importante sunt moartea şi învierea. Dar Hristos nu a murit în locul nostru, ci a murit pentru noi. Mântuirea obiectivă pe care a adus-o se împropriază prin pocăinţă şi credinţă autentică, din inimă.
        Există mântuire obiectivă şi mântuire subiectivă:
        1. Romani 5:18: „Astfel dar, după cum printr-o singură greseală, a venit o osandă, care a lovit pe toţi oamenii, tot aşa, printr-o singură hotărâre de iertare a venit pentru toţi oamenii o hotărâre de neprihănire care dă viaţa.”
        2. Ioan 1:12: „celorce cred în Numele Lui, le-a dat dreptul să se facă copii ai lui Dumnezeu;”
        Galateni 5:16: „Zic dar: umblaţi cârmuiţi de Duhul şi nu împliniţi poftele firii pământeşti.”
        Filipeni 3:10: „… şi să mă fac asemenea cu moartea Lui; ca să ajung cu orice chip, dacă voi putea, la învierea din morţi.”
        Noi am clasificat urcuşul duhovnicesc în trei denumiri: despătimirea, iluminarea şi îndumnezeirea după har. Adam a fost creat după chipul lui Dumnezeu în vederea creşterii în asemănarea cu El. Dumnezeu fiind infinit, creşterea în asemănare este fără limită. Această îndumnezeire după har e ceea ce a scris apostolul Petru: „părtaşi făcându-ne firii dumnezeieşti”. Avem oameni pe care îi considerăm sfinţi, care vorbeau că se duc la Domnul, dar vorbeau în sensul unei mari nădejdi, nu în sensul unei siguranţe juridice.
        „În afara Bisericii nu este mântuire”, a zis episcopul Ciprian al Cartaginei (pt. noi sfânt), şi a
        adăugat că cei care se mântuiesc în afară sunt excepţionali. Melhisedec şi Iov nu au fost israeliţi, dar primul era mai mare decât Avraam. Asta cu ajutorul lui Dumnezeu. Cum s-a mântuit Avraam prin credinţă, tot aşa şi cei doi. Şi tot aşa şi cei din NT din afara Bisericii. Încă nici nu contează vârsta. Oricât de tânăr ar fi un embrion uman, are şi suflet. Aşadar are şi conştiinţă (microconştiinţă) şi Dumnezeu îl judecă în funcţie de acele lucruri foarte fine din conştiinţa lui. Consider că ceea ce îi învaţă unii protestanţi pe copiii lor (că se duc în iad dacă ar muri şi că, pentru a nu se mai duce, trebuie să creadă în Domnul Iisus) este nefiresc, împotriva revelaţiei naturale. Sigur, poate fi folosit ca argument în favoarea lor faptul că Scriptura spune că toţi au păcătuit, nu este nici un drept şi plata păcatului este moartea. Dar tot Scriptura spune despre părinţii lui Ioan Botezătorul şi despre alţii că erau neprihăniţi. Mai aduc în atenţie cuvântul lui Iacov cel Mic către bogaţi unde îi ceartă destul de dur (plângeţi şi tânguiţi-vă; plata lucrătorilor strigă), pt. ca peste câteva versete să schimbe brusc tonul şi să le dea sfaturi frăţeşti. Aşa şi ap.Pavel: a arătat că toţi oamenii au fost închişi sub păcat, dar tot el a spus că unii păgâni îi fac de ruşine pe iudei, că au legea morală înscrisă în inima lor.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s