O scrisoare de pus pe gânduri!- Adrian Mihai Mateaş

Când am citit această scrisoare deschisă a pastorului Adrian Mihai Mateaş postată pe blogul pastorului Marius Cruceru nu am putut să trec peste câteva expresii pe care le foloseşte domnul Mateaş chiar dacă acum suntem la cumpăna dintre ani:

  • „Cea mai activa si masiva erezie, în crestinism, din timpurile actuale, este „Miscarea carismatica”. Parintii fondatori ai acestei miscari sunt penticostalii.”
  • „Perfidia acestei erezii crestine, consta în faptul ca miscarea penticostala a început în biserici neoprotestante foarte bune si sanatoase din punct de vedere doctrinar. Probabil ca cei mai afectati de penticostalism au fost baptistii, în România acest lucru fiind de notorietate.”
  • „Vrând-nevrând, noi baptistii convietuim cu ei si, mai mult sau mai putin, ne toleram reciproc si ne consideram frati crestini.”
  • „… penticostalii prin crezul lor sofisticat, în privinta Duhului Sfânt, devin eretici fata de doctrina biblica a mântuirii.”
  • „Penticostalii spun ca mântuirea se obtine prin har, credinta si staruinta.”

Toate aceste afirmaţii sunt total greşite şi cred că au tentă tendenţioasă! Cu ajutorul lui Dumnezezu în postările ce vor urma sper să pot aborda aceste neadevăruri cu care domnul Adrian Mihai Mateaş vine şi ne acuză chiar folosind cuvântul eretic, cuvânt pe care nu cred că noi penticostalii l-am folosit împotriva fraţilor baptişti.

Anunțuri

29 comentarii la “O scrisoare de pus pe gânduri!- Adrian Mihai Mateaş

  1. Pingback: Reacții la Scrisoarea lui Mateaș Zidarul « România Evanghelică

    • Astazi ne amintim de cel care a fost Pastor, Poet, Lider, Frate, Erou Crestin Petru Dugulescu. Intr-o zi ca astazi, acum trei ani, a plecat de aici de pe pamant…. a plecat stralucind, dupa cum isi dorea: „Si as mai vrea sa fiu ceva, O Raza Lucitoare…..sa duc lumina undeva, sa incalzesc pe cineva….. si sa ma-ntorc in Soare!” Acolo s-a intors.

      A lasat aici pe pamant familia, care ii continua Viziunea si Lucrarea, prietenii care il asteapta parca sa revina din calatorie….fratii care ii recita si asculta cu drag poeziile, pe cei care l-au iubit, care isi amintesc de rasul lui sincer…pe cai care nu l-au inteles…. si ar vrea sa il mai aiba aproape acum cand il inteleg. La Revedere in ceruri Frate Petrica!

  2. Pingback: Hawt Post – 1 ianuarie 2010 (3) « România Evanghelică

  3. Pingback: 17 postări în Top 100 WP (01.01.2011) « România Evanghelică

  4. Dupa cum o floare nu face primavara, tot asa nici declaratia pastorului Mateas nu reprezinta un punct de vedere general al baptistilor. Este al sau, personal (si probabil mai sunt cativa frustrati pe langa), dar era bine sa si-l pastreze sau sa scoata (macar) cateva fraze din „valoroasa” (si lunga) sa scrisoare.

    • Ai dreptate, simpt asa putina frustrare in tonul domnului Mateas. Sincer eu cred altceva cu privire la scisoarea domnului Mateas si anume ca aceasta ar fi aparut la comanda. Prietenii stiu …. 😉

  5. > „Cea mai grava acuzatie pe care, o aduc, penticostalii,
    baptistilor este ca, baptistii, nu ar avea, Duhul Sfânt. Conceptia penticostala sustine ca, Duhul Sfânt, se primeste, prin staruinta în rugaciune a credinciosului” … câtă confuzie! (Oare chiar nu văd unii sau se prefac că nu văd că în Biblie), referirea la Duhul Sfânt este în sensul că Acesta e o Persoană, prezentă în viața oricărui credincios născut din nou (baptist, pentecostal….), iar în alte situații termenul de Duh Sfânt este asociat vorbirii în limbi!

    > „penticostalii fac din vorbirea în limbi, conditie si dovada a mântuirii, lucru care nu se cere nicaieri în Noul Testament”… câtă ignoranță. Deci, un baptist se crede teolog pentecostal, apelând la youtuburi sau la cine știe ce nene sau biserică de țară, unde sunt frați sinceri dar prea plini de râvnă! Ar trebui să luăm în considerare extremele/cazurile particulare pentecostale sau baptiste pentru a defini o anume teologie?!

    > „Glosolalia penticostala li se poate induce participantilor printr-o stare de extaz, în adunari în care tensiunea emotionala a subiectilor este ridicata la cote înalte prin diferite tehnici, mai mult sau mai putin, religioase”… altă aberație…

    Mare și colorată mai e grădina lui Dumnezeu! Or fi pentecostalii albaștrii, dar nici baptiștii nu-s mai puțin mov!

    • Nu poţi să generalizezi. Penticostalii penticostalii nu spun că baptiştii nu ar avea Duhul Sfânt…,Duhul Sfânt este Persoana care lucrează naştere din nou în viaţa credinciosului… şi ar însemna atunci ca noi penticostalii să scoatem baptiştii din Împărăţia lui Dumnezeu cea ce este fals. Concepţia penticostală este că alţii (aici poţi pune cevrei tu) nu au experimentat botezul cu Duhul Sfănt.
      Vreau să-ţi spun dragul meu că penticostalii NU FAC din vorbirea în alte limbi o condiţie a mântuirii. Noi credem că mântuirea este posibilă prin harul lui Dumnezeu. Noi credem că mântuirea este condiţionată de creddinţă, pocăinţă şi naşterea din nou.
      O altă idee falsă este si „glosolalia penticostală” – vorbirea în limbi nu este penticostală ci este un semn al Botezului cu Duhul Sfânt, al umplurii cu Duhul Sfânt (Ioel 2.23; Fapte 2.4, 10.46, 19.16).

  6. Pingback: Un prim răspuns la scrisoarea pastorului A.M.Mateaş « Ungândbun

  7. Scrisoarea lui Mateas este foarte buna si demna de crezare chear daca dansul la un moment dat foloseste cuvinte dure s-au nepotrivite,oricum daca un om din afara ar veni la o seara de staruinta s-ar speria de modul de manifestare a fratilor nostri penticostali, nu este gresit de loc adevarul acesta, chiar daca supara uneori(ori de cate ori vorbesti cu ei iti spun ,iti trebuie credinta, pocainta si staruinta cu alte cuvinte ,, tu nu ai Duhul Sfant adica iti lipseste ceva ce noi avem) Eu doresc in acest an pentru noi toti Pocainta si credinta sa fie la loc de cinste si roada Duhului Sfant sa se manifeste in viata noastra…. cat de vorbire in limbi , transpiratie si maini pe sus ne mai trebuie calauzire divina nu fatarnicie…Cu dragoste in Hristos…,

    • Dragă Timotei, nu cred că ţi se spune că tu nu ai Duhul Sfântm pentru că şi noi credem că Duhul Sfânt este cel care lucrează mântuirea în noi vezi aici https://ungandbun.wordpress.com/2011/01/02/un-prim-raspuns-la-scrisoarea-pastorului-a-m-mateas/ .
      Poate ţi se spune că tu nu ai experimentat Botezul în Duhul Sfânt este cu totul altceva…, nu este nici transpiraţie (sau poate este), dar sincer nu este făţărnicie 😉
      Tu spui că scrisoarea domnului Mateaş este bună şi demnă, poate aşa aş spune şi eu dacă nu s-ar recomanda că este pastor baptist…,sau poate este doarzidar si atunci poate mai inţeleg cuvintele dure şi nepotrivite cum spui tu dragă Timotei.
      Cu aceaşi dragoste în Hristos

  8. Este bine sa vorbim frumos ca Biblia ne invata lucrul acesta , roada Duhului Sfant , asa cum este descrisa in Galateni 5 ; 22-29, dar sa nu uitam caci de multe ori cestinii folosesc vorbe dulci care atrag pe unii spre fatarnicie si prin vorbele lor atrag atentia oamenilor iti tebuie timp ca sa descoperi adevarata lor identitate (acum ma gandesc la acel om viclean care a venit la profet si ia spus ; si eu sunt profet ca tine acum stai si maninca cu mine , a uitat ce ia zis Dumnezeu sa nu se opreasca in niciun loc)
    Cat despre anumite manifestari de multe ori trebuie sa avem retineri caci sunt numeroase cazuri in care sau dus lucrurile la extrema.
    Consider ca staruinta dupa Duhul Sfant nu este Biblica , El nea fost dat ,El este o persoana Care nu are numai putere El ,Duhul Sfant ne cerceteaza, ne mangaie, suspina.
    Sunt uimit de faptul ca multi credinciosi vor staruinta, botez dar ei in prealabil nu doresc nici o golire de sine ca apoi sa existe o veritabila umplere, adica(nastere din nou) in cazul acesta avem de a face cu multa fatarnicie in bisericii. Chiar si fratele Iosif Ton cand vorbeste despre manifestarile la fratii penticostali si despre vorbirea in alte limbi are mari retineri.
    in Faptele apostolilor cap2;6 se face aumite precizarii,,pentruca fiecare ii auzea vorbind in limba lui,,
    vers 8 in limba noastra in care ne-am noscut
    vers 11 ii auzim in limbile noastre
    In cele mai multe cazuri se repeta aceleasi cuvinte neintelese de nimeni se da o talmacire confuza repetanduse aceleasi cuvinte care nu zidesc biserica de ce ,? fiindca nu sunt intelese. De aceea ap Pavel in 1 Corinteni face anumite precizari in cap 14,, ma voi ruga si cu duhul dar ma voi ruga si cu mintea apoi da un exemplu care pentru mine ramane valabil ca vestitor cu Evanghelia vers 19,,, Dar in Biserica voiesc sa spun cinci cuvinte intelese, ca sa invat si pe altii, decat sa spun zece mii de cuvinte in alta limba,,Daca analizam contextul scrieri ap Pavel vom pricepe ca ei erau interesati de daruri si vorbire in limbi decat de curatirea lor spirituala ,exista curvie in biserica din corint. As spune atentie cand o proorocita opreste pe un pastor in public intr-o biserica sa-si puna intrebarea zideste sau nu de aceea ironic Pavel spune ( decat zece mii in alta limba) cu alte cuvinte atentie la multimea cuvintelor in public.
    o alta atentionare versetul 34,, femeile sa taca in adunarii (se mai practica) de multe ori daca nu ar exista o interdictie clara multe dintre ele ar dorii sa fie pastorite in adunari si nu acasa intre copii. Dorim ca in acest an sa facem voia Lui Dumnezeu in orce privinta si unde avem retineri sa cautam calauzirea lui Dumnezeu . Multa binecuvantare.

  9. Pingback: Până unde cu războiul mediatic dintre baptişti şi penticostali?! « Ungândbun

  10. Domnule Mateaş, înţelepciunea biblică şi călăuzirea Duhului Sfânt mai mult decât licenţa în teologie, ar fi trebuit să vă facă să înţelegeţi că există variaţie sau accente diferite în înţelegerea unor texte ale Bibliei, care pot fi şi trebuie acceptate ca atare, atâta timp cât ele sunt fundamentate în textele Sfintelor Scripturi. De asemenea, înţelepciunea biblică, teama de Dumnezeu şi călăuzirea Duhului Sfânt ar fi determinat ca inima dumneavoastră să bată năvalnic (la fel cum inima lui David a bătut când a tăiat colţul hainei lui Saul) atunci când aţi redactat textul scrisorii dumneavoastră. De ce? Pentru că Mântuitorul a vorbit despre un păcat care nu se iartă niciodată, păcatul împotriva Duhului Sfânt. Nu vă acuz de acest păcat, doar Dumnezeu o poate face! Dar cel puţin sunteţi pe aproape prin ceea ce insinuaţi fiindcă nu o faceţi de pe poziţia ignorantului ci a licenţiatului în teologie şi a profesorului de religie. Îmi doresc sincer, Dumnezeu să vă dea şansa pentru a vă reconsidera poziţia şi atitudinea. Dacă nu reuşiţi să înţelegeţi anumite adevăruri ale revelaţiei biblice, cred că ar fi înţelept să demonstraţi responsabilitate şi nu vă grăbiţi să le negaţi sau să insinuaţi ceva şi mai grav. Cu siguranţă, lumea este plină de false manifestări atribuite Duhului Sfânt. Multe dintre ele pot fi identificate de orice credincios autentic iar altele sunt mai subtile. Dar aceasta nu înseamnă să aruncăm o dată cu ele şi manifestările autentice ale Duhului Sfânt, promis de Cristos Bisericii Sale până la sfârşitul veacului. Oricine ştie că minciuna, falsul şi imitarea lucrurilor autentice merg paralel cu Adevărul în lumea noastră până la sfârşit. Asta nu înseamnă că negăm o parte a Adevărului chiar dacă atunci când nu suntem siguri vom adopta o poziţie mai rezervată. Abordările dumneavoastră „teologice” s-ar putea să-i determine şi pe alţii să păcătuiască împotriva Duhului Sfânt şi veţi fi vinovat de sângele lor.
    În ce priveşte relaţia frăţească dintre penticostalii şi baptiştii care sunt credincioşi autentici conduşi de Duhul Sfânt, născuţi din nou, nu cred că avem a ne teme. Sunt sigur că cei în care lucrează Duhul Domnului vor ştii şi vor simţii că aparţin aceleiaşi familii a Tatălui Ceresc. Apropo, penticostalii care sunt maturi şi cunoscători ai Bibliei nu afirmă că baptiştii nu au Duhul Sfânt aşa cum acuzaţi dumneavoastră. Probabil că unii o fac, după cum şi dumneavoastră vă încadraţi într-un grup „excepţie” scriind ceea ce mulţi pastori baptişti care cred Biblia nu ar îndrăzni să scrie. Este evident că Duhul vine să locuiască în cel credincios în momentul naşterii din nou. Problema darurilor Duhului Sfânt este cu totul altceva.

  11. OAMENII BUNI FRATILOR CEI MATURI IN HRISTOS SPIRITUAL NU TREC ASA USOR PESTE CUVINTUL LUI DUMNEZEU SI NU JIGNESC PE FRATII PENTRU CARE A MURIT ISUS SA NE VENIM IN FIRE CA FIUL RISIPITOR SA NE MAI POCAIM SI ISUS SA NE UMPLE DE DUHUL SFINT PE TOTI INDIFERENT DE CULT .AMIN.

  12. Si cum devenim noi plini de Duh?Practicand „staruinta” inventata de penticostali sau umbland zi de zi calauziti de Duhul Sfant si staruind in implinirea poruncilor divine?
    Am o intrebare pentru cei care sustin ‘staruinta „ca fiind recomandarea scripturii:cand ati staruit pentru Botezul cu Duhul Sfant ce anume v-a determinat s-o faceti,convingerea personala in urma citirii Scripturii sau spiritul de grup in care traiati?

    • Convingerea personala draga Livio! Cand citesti Scipturile si vezi modul in care au trait apostolii, cei din biserica primara este simplu sa-ti dai seama care trebuie sa fie i viata ta astazi. Staruinta nu este inventata de penticostali, ea este o practica a biericii primar. Cartea Faptele Apostolilor incepe prin a ne atrage atentia ca lucrarea Domnului Isus a fost continuata de Duhul Sfant prin apostoli, dar daca citim aceasta carte vom descoperi ceva foarte interesant, nu apostolii sunt dominanti in carte ci Duhul Sfant este. Vezi Faptele Ap. 2.42
      Sa auzim numai de bine!

  13. Am citit câteva din postările născute în blogosfera evanghelică în urma aderării fratelui Iosif Ţon la acea mişcare şi în urma scrisorii fratelui Adrian Mateaş şi, cu un gust amar, constat mult egoism şi multă discordie între evanghelici. Nu vreau să dau sfaturi şi nici să-mi dau cu părerea despre cazul „Iosif Ţon” sau despre scrisoarea fratelui Mateaş ci vreau să spun care este poziţia pe care eu am adoptat-o şi până acum n-o consider greşită 🙂
    Personal, vreau să fiu albina despre care scria fratele Paul Negruţ într-o postare pe blogul dânsului. Mesajul e foarte bun! ( Linkul este: http://negrutpaul.wordpress.com/2011/01/07/albinele-si-mustele/#more-269 ).
    Am ales să fiu foarte „nesimţit” când am aflat de Iosif Ţon şi mişcarea la care a aderat. Sunt baptist şi recunosc că nu mă interesează că e carismatic.. Pe mine nu mă afectează. Dar aleg să ascult/citesc/meditez la/respect multele, chiar foarte multele lucri bune pe care le-a făcut/spus etc. Vreau să iau partea bună şi folositoare din lucrurile pe care le întâlnesc în viaţa asta complexă. Lucrul pe care-l vreau de la Domnul este înţelepciunea cu care să discern fiecare informaţie. Spunând asta, evident înseamnă că trebuie să văd şi răul ca să-l evit. Solomon n-a luat-o razna la sfârşitul vieţii? David n-a violat o femeie măritată? Ce facem cu ei? Prin asta nu-i iau apărarea fratelui Ţon ci vreau să subliniez ce am scris deja: eu vreau să primesc ceea ce Dumnezeu vrea să-mi dea/transmită prin oameni şi întâmplări.
    Ajută-mi Doamne..

    • Este adevarat, Dumnezeu vorbeste cand intr-un fel cand in altul, este important ca noi sa ascultam. Doamne ajuta-ne sa avem deschise urechile si inima la soapta Ta prin Duhul tau cel Sfant.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s